Profielschets leden Audit Committee Tweede Kamer
De Tweede Kamer is het hart van de Nederlandse democratie. De 150 Tweede Kamerleden controleren de regering en nemen besluiten die voor iedereen in Nederland gevolgen hebben. Dat maakt de Tweede Kamer tot een dynamisch, complex en uniek instituut dat in het middelpunt van de belangstelling staat. In het Audit Committee, waarbij de ambtelijke leiding van de Tweede Kamer is vertegenwoordigd, krijgt de kwaliteit van de bedrijfsvoering en de financiële verslaggeving, regie op het auditbeleid en het risicomanagement aandacht. Het Audit Committee heeft als overlegorgaan tot taak overleg te voeren over verschillende onderwerpen. Binnen het Audit Committee krijgt het ambtelijk management van de Tweede Kamer advies van externe adviseurs over deze onderwerpen. Voor dit Committee worden drie leden gezocht.
Inhoud van de taak
Het Audit Committee (AC) stelt jaarlijks een eigen werkplan op waarin zowel het financieel beheer als specifieke thema 's gericht op de bedrijfsvoering zijn opgenomen. De thema's worden vastgesteld op basis van een risicoanalyse van de bedrijfsprocessen. Bij de risicoanalyse wordt rekening gehouden met conclusies en aanbevelingen uit eerdere interne onderzoeken, controles van de Auditdienst Rijk en de Algemene Rekenkamer.
De leden zijn een klankbord voor het ambtelijk management van de Tweede Kamer, en staan deze raad terzijde om constructief en krachtig de dialoog met de bestuurder (Griffier en directeuren) aan te gaan en deze desgewenst kritisch te bevragen.
De Griffier van de Tweede Kamer is voorzitter van het AC, dat bestaat uit de leden van de directie van de Tweede Kamer, drie externe leden, het hoofd van de stafdienst FEZ, de directeur Auditdienst Rijk, de tekenend accountant Auditdienst Rijk en de directeur Algemene Rekenkamer. De stafdienst FEZ voert het secretariaat.
Het AC heeft als overlegorgaan tot taak overleg te voeren over ten minste de volgende onderwerpen:
- Het borgen van de kwaliteit van de ambtelijke bedrijfsvoering, inclusief de financiële verslaglegging.
- Het risicomanagementbeleid en de uitkomsten daarvan.
- De regie op het auditbeleid.
Binnen het AC krijgt het ambtelijk management van de Tweede Kamer advies van externe adviseurs over deze onderwerpen.
Kwaliteitseisen
Wij zijn op zoek naar drie leden met verschillende achtergronden. We zoeken een lid met ruime ervaring en kennis op het gebied van financieel-economisch (openbare financiën, kennis van de auditfunctie en interne control en bedrijfsvoeringprocessen).
Ook zoeken we een lid met ruime ervaring en kennis op het gebied van IT en informatievoorziening (IV), maar ook kennis van de auditfunctie en interne control.
Het derde lid wat wij zoeken heeft (ruime) aantoonbare ervaring met en kennis van bedrijfskundige vraagstukken, risicomanagement en van de auditfunctie gericht op het functioneren van het management control systeem.
Verder dienen alle drie de leden het volgende te hebben:
- Affiniteit met het werk en de activiteiten van de Tweede Kamer.
- Algemene bestuurlijke kwaliteiten en ervaring;
- Een juist evenwicht in betrokkenheid en bestuurlijke afstand;
- Het vermogen en de attitude om een klankbord te zijn voor het ambtelijk management van de Tweede Kamer en deze met raad terzijde te staan;
- Het vermogen om advies te kunnen geven vanuit een onafhankelijke opstelling;
- Het vermogen om zich op hoofdlijnen een oordeel te vormen over door de Tweede Kamer voorgelegde aangelegenheden;
- Inzicht in de eisen die kwaliteit en doelmatigheid aan de bedrijfsvoering en verantwoording aan de Tweede Kamer stellen;
- Het vermogen om constructief en krachtig de dialoog met de bestuurder (Griffier en directeuren) aan te gaan en deze desgewenst kritisch te bevragen;
- Circa acht dagdelen per jaar beschikbaar voor de werkzaamheden van het Audit Committee.
Inzet en vergoeding
Het AC komt gemiddeld 4x per jaar bijeen. De bijeenkomsten duren anderhalf uur en vinden hybride plaats, hoewel deelname op locatie de voorkeur heeft. De bezoldiging vindt plaats conform het Besluit vergoedingen adviescolleges en commissies die is gesteld op 3% van het maximum van schaal 18 per vergadering. De maximale vergoeding per bijeenkomst bedraagt in 2024 € 360,63 (inclusief voorbereiding). Het bedrag wordt jaarlijks bijgesteld conform de CAO Rijk.
De reis- en verblijfkosten worden vergoed met overeenkomstige toepassing van de regelingen die gelden voor personeel werkzaam bij de sector Rijk.
Uw reactie
Hebt u belangstelling voor deze functie en voldoet u aan bovengenoemd profiel, dan nodigen wij u uit om via deze link te reageren. Mocht u meer willen weten, dan kan er contact worden opgenomen met het hoofd van stafdienst FEZ, Patrick Janssen ,via mailadres p.janssen@tweedekamer.nl of via telefoonnummer: 06 29229750.