Bernadette Kramer, tactisch adviseur informatiehuishouding: ‘Informatie waarborgen voor komende generaties’

Bij de Tweede Kamer werken elke dag honderden collega’s voor de democratie. Zo ook Bernadette Kramer, tactisch adviseur informatiehuishouding: “Zo dicht tegen het parlementaire proces aan, dat is echt gaaf.”

Bernadette werkt als adviseur informatiehuishouding binnen de Tweede Kamer

Thuiswerken in Drenthe

Het leek me altijd al geweldig om bij de Tweede Kamer te werken. Het is een uniek bedrijf waar veel historie wordt geschreven. Met mijn ervaring als onderzoeker wilde ik er graag aan  bijdragen om al die informatie te waarborgen voor komende generaties. Ik woon in Drenthe, dan lijkt Den Haag wel ver. Maar ik kan deels thuis werken, dus de afstand is geen probleem. Bij mijn sollicitatiegesprek was de Kamer precies zoals ik het me voorstelde, ik stond meteen met een Kamerlid in de lift! 

Volledig digitaal

De informatiehuishouding is een interessant en uitdagend vakgebied, volop in ontwikkeling. Met het archief van de Kamer dien je een maatschappelijk belang en draag je bij aan een goede informatievoorziening, in het hart van onze democratie. Het papieren proces hebben we volledig in de vingers, maar we willen uiteindelijk dat alles digitaal gearchiveerd is. Vaak doen we het nu beide, maar bijvoorbeeld de  parlementaire enquête aardgaswinning Groningen is de eerste enquête die volledig digitaal is aangeleverd en geregistreerd. Zowel door de inhoud als omvang stelt dit archief ons voor verschillende uitdagingen qua duurzame toegankelijkheid. Bij zo’n enquête zit je heel dicht tegen het parlementaire proces aan en dat is echt gaaf. 

Vacature informatievoorziening Tweede Kamer Vacature informatievoorziening Tweede Kamer
Vacature informatievoorziening Tweede Kamer

Van theorie naar praktijk

Als tactisch adviseur zorg ik ervoor dat de informatiestrategie van de organisatie vertaald wordt naar de werkvloer. In deze strategie staat de wet- en regelgeving op het gebied van archivering centraal, denk bijvoorbeeld aan de Archiefwet en de Wet Openbare Overheid. Ik werk samen met veel verschillende afdelingen binnen de Tweede Kamer. Voor het ICT-onderdeel schakel ik bijvoorbeeld met de collega’s van Dienst Automatisering, voor applicaties met de functioneel beheerders. En andere collega’s, kunnen weer bij ons aankloppen voor advies over archiefbeheer. 

Uitvoeren van eigen ideeën

Ik vind het mooi dat er ruimte is voor eigen ideeën. Zo heb ik een nieuwe applicatie geïnitieerd voor het records management en metadateren van informatie. Vanaf het bespreken van mijn idee tot aan het tekenen van de inkoopopdracht van de applicatie: ik ben bij alle fases betrokken en trots op het eindresultaat.

Als mijn werk een sport was….

Dan ben ik de keeper van het voetbalteam. Je moet overzicht houden en met iedereen in het elftal kunnen samenwerken. En je bent er als archiefbeheerder verantwoordelijk voor dat er geen materiaal verloren gaat en dat de informatie behouden blijft voor de toekomst.

Wij zoeken ook nog een

Maximaal aantal uren: 36 uur
Inschaling: Schaal 12